Een stroomstoot voor oldtimers

16 November 2019, door Menno Schilder

Onderstaand artikel van Joost van Velzen verscheen op 16 november 2019 in Trouw.

We komen precies op het goede moment binnen in de loods van Schilder Electric in Limmen. Want er is nét een batterijpakket aangekomen. Het batterijpakket van een Tesla. “Deze is afkomstig van een Model X, die een botsing heeft gehad en dus niet meer kan worden gebruikt. Tenminste, niet door die Tesla.”

Maar wel door Menno Schilder (42). Hij geeft klassieke auto’s een tweede leven. Een elektrisch leven welteverstaan. Hij haalt de oude benzine- of dieselmotor uit de oldtimer en zet er een nieuwe motor met Tesla-batterijpakket voor in de plaats.

Het ombouwen doet Schilder ongeveer in een maand, ze hebben een bereik van rond de 200 kilometer en het kost vanaf 24.000 euro. Prijzig dus nog voor de gewone man. Schilder: “Het grootste deel van mijn klanten is zakelijk. Dan wordt zo’n auto bijvoorbeeld ingezet als promotiemiddel.”

In de hal staan verschillende beauty’s te wachten op een stroomstoot. Wat te zeggen van een zilverkleurige Citroën SM? Die zal binnenkort toch echt zijn Maserati-motor kwijt zijn. “En ik maak hem geschikt voor snel laden.” Menno’s eigen witte VW Kever staat er uiteraard ook. Daar begon het allemaal mee, in 2013. Schilder wilde bewijzen dat elektrisch rijden de toekomst heeft en bouwde de auto om tot een 100 procent stekkerauto.

Testbaan
Hij toverde ook al een Land Rover om in een stroomuitvoering. Een Porsche 914 en een Citroën HY – dat geribbelde busje met die varkenssnuit – wachten nog op hun beurt. En als het goed is, is volgende maand een Volkswagenbus klaar. Als het goed is, ja, want de RDW, de Dienst Wegverkeer, heeft de laatste stem. Schilder: “Als wij klaar zijn met ombouwen wordt de auto door de RDW getest op de testbaan in Lelystad. Het moet natuurlijk wel veilig zijn en voldoen aan alle
regels.” Niet alle auto’s zijn geschikt voor een elektrisch leven. “We doen eerst een vooronderzoek.”

En dat terwijl Schilder niet eens een echte auto-man is. Zeker, zijn opa is Martin Schilder, van het in de regio bekende Volkswagenbedrijf. Maar Menno voelde zich aanvankelijk meer thuis in de IT-sector. Op de achtergrond runt hij ook nog zijn techbedrijfje. “Maar dat ben ik aan het afbouwen.”

Dat moet ook wel, Schilder is tegenwoordig zeven dagen per de week in de weer. Gelukkig krijgt hij hulp van een las-specialist en van zijn vader (72) “Hij geniet daar ontzettend van en zelf vind ik het ook bijzonder om iedere dag met mijn vader samen te werken.”

Zeg, die fantastische oude, donkerblauwe Jaguar die hier staat, willen we nog weten, gaat die ook aan de stekker? Nee, zegt Schilder, dat zou de eigenaar nooit goed vinden. Want dat is ook nog iets: de ware purist wil het gegrom van een V6 niet missen, die wil de geur van benzine en olie in plaats van kille snoeren.

Onlangs liet de Internationale Oldtimerfederatie Fiva (Féderation Internationale des Véhicules Anciens) weten dat zij dit soort initiatieven niet steunt. Een oldtimer waarvan de aandrijflijn is vervangen, heeft weinig of geen historische waarde meer, stelt de Fiva. “Tja, ieder zijn ding”, zegt Schilder. “Als je een auto ziet als een museumstuk ben ik het met ze eens. Maar als je er op een mooie manier mee door kan rijden, dan is dat toch prachtig?”