Schilder Electric: hoe het begon

9 september 2018

Onderstaand artikel is een verkorte versie van een eerder gepubliceerd artikel in online magazine Bright Ideas.

Elektrisch rijden heeft de toekomst, vindt Menno Schilder, oprichter van Schilder Electric. Om dat te bewijzen bouwde hij in 2013 zijn oude Volkswagen Kever om tot honderd procent elektrische auto.

Het besluit om de wagen om te bouwen, kwam daarbij niet zomaar uit de lucht vallen. In The Age of Stupid, een apocalyptische film over de oorzaken en gevolgen van klimaatsverandering, zag hij hoe een klein Nigeriaans dorp zwaar te lijden had onder de oorlog om olie. De film liet Schilder niet meer los. Sterker: hij besloot een daad te stellen. Voor Schilder was het de enige manier om af te komen van het schuldgevoel dat hij regelmatig kreeg tijdens het tanken van zijn auto.

“Ik wilde iets doen dat binnen mijn bereik lag”, zegt Schilder nu terugkijkend. De film speelde een belangrijke rol bij zijn besluit. Al gaf een buurman de doorslag. Die zei iets in trant van: ‘dat kan toch niet, honderd procent elektrisch, dan is je actieradius toch veel te beperkt?’ “Het was voor mij een nog grotere reden om te laten zien dat het wél kon”, aldus Schilder.

In februari 2013 startte de Haarlemmer met het ombouwen van de auto. Veel technische kennis had hij dankzij het autobedrijf van zijn familie al in huis. Schilder: “Auto’s zijn een belangrijk onderdeel van mijn familie. Ik ben opgegroeid met Volkswagen, dus een oude VW Kever lag voor de hand. Het is gewoon gaaf om een oldtimer te kiezen en daarnaast duurzaam om zo’n auto een nieuw leven te geven.

Topsnelheid
Voordat hij met het ombouwen begon, had hij al een aantal dingen in zijn hoofd, zoals: wat wordt de topsnelheid en gewenste actieradius? Al was topsnelheid niet zo heel belangrijk voor Schilder. “Het blijft een auto van veertig jaar oud. Maar ik denk wel dat we een topsnelheid hebben ingebouwd die hoger is dan wat deze oorspronkelijk was. Die ligt nu rond de 160 km/u en harder. Zo hard kon hij vroeger niet. Omdat dezelfde versnellingsbak er nog in zit, rij ik echter nooit harder dan 130 km/u.”

De actieradius van de auto werd uiteindelijk 170 kilometer. Een behoorlijke afstand, zeker anno 2013! “De actieradius is erg hoog vergeleken bij die van andere elektrische auto’s in dat jaar. De batterijen bepalen hoe ver je komt. We hebben daarom gewoon het aantal batterijen gekocht dat bij deze actieradius hoort. Al moet je daarbij wel op het gewicht van de auto letten. Accu’s zijn zwaar. De auto mag echter niet te zwaar worden, want dat heeft weer gevolgen voor de keuring.”

Voor de elektrische installatie koos de Haarlemmer voor een DC gelijkstroommotor en Lithium-polymeer accu’s bestaande uit 78 cellen met een totale accucapaciteit van 25kWh. “Belangrijk daarbij is dat we voor eenvoudige componenten hebben gekozen. Dat was ook ons eerste plan. Zo’n DC-gelijkstroommotor werd 100 jaar geleden ook al gebruikt voor elektrisch vervoer.”

De grootste afstand die hij privé met de omgebouwde wagen reed, was 166 kilometer – van het keuringsstation in het Groningse Leek naar zijn ouders in Limmen. Met een actieradius van 170 kilometer kun je in principe ook de hele Randstad door zonder bij te laden. Inmiddels haalt de kever meer dan 200 kilometer.

Welke oldtimer zou jij willen laten ombouwen door Schilder Electric?
Laat het ons weten op info@schilderelectric.nl!