Menno maakt oldtimers elektrisch
29 november 2020
Menno Schilder (43) bouwt met zijn bedrijf mooie, maar vervuilende oldtimers om tot brandschone, elektrische auto’s. Het idee hiervoor ontstond in 2013 na het zien van The Age of Stupid, een film over de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering. Het zat hem eigenlijk al jaren niet zo lekker, de manier waarop wij mensen met de planeet omgaan, maar dit vormde een keerpunt. “Ik stond de volgende dag bij een benzinestation, en opeens werd ik overmand door een soort schuldgevoel.” Hij besloot werk te maken van een stille droom om zijn Volkswagen Kever volledig elektrisch te maken.
Beren op de weg
Eerder zag hij altijd beren op de weg die hem belemmerden om er daadwerkelijk aan te beginnen, zoals: ‘het is heel duur’ of ‘ik heb geen ruimte’. “Maar ik had best wel een goed jaar gehad en achterin mijn vaders schuur was eigenlijk plek genoeg om aan de slag te gaan. Alle problemen die ik zag, had ik binnen vijf minuten weg geredeneerd. Dus toen dacht ik: hé misschien moet ik het gewoon gaan doen.”
Toen iemand hem in 2018 vroeg om ook haar Kever elektrisch te maken, richtte hij het bedrijf Schilder Electric op. Dat deed hij samen met zijn vader, die zijn leven lang in een autobedrijf had gewerkt. Menno, die als kind in de garage de fijne kneepjes van het vak al jong had geleerd, zegde zijn baan bij een IT-bedrijf op en legde zich fulltime toe op het elektrificeren van oldtimers. Sindsdien ziet hij, samen met de gedreven specialisten die op zzp-basis voor hem werken, de klussen alleen maar toenemen. De schuur van zijn vader heeft hij intussen ingeruild voor een mooie werkplaats met vier bruggen.
Fotografie: Iris Planting
De mooiste bus die er is
Het is natuurlijk niet zo dat Menno ieder jaar duizenden vervuilende auto’s verandert in schone. De impact die hij wil maken, is dus ook van symbolische aard. “Ik krijg meteen een grote glimlach op mijn gezicht als ik denk aan dat gezin bij mij aanklopte met een Volkswagenbusje en de vraag: dit is de bus die wij de rest van ons leven willen gebruiken, wil jij hem elektrisch maken? Terwijl ik aan de slag ging, zag ik mijn lasser uit zichzelf de buitenkant opknappen. Daarna ging ook de klant zelf meehelpen. Als je zelf de eerste stap zet, dan doen snel genoeg anderen met je mee. En nu voelt het als de mooiste bus ooit.”
In concrete zin hoopt hij iets bij te dragen aan een fossielvrije toekomst door het gesprek aan te gaan met andere autoliefhebbers en -monteurs. Daarin is namelijk nog wel een slag te slaan. Zoals het nu is, neemt een krasse knar eerder in waarde af zodra je er een elektrische motor in zet. “Dat is ook een generatie-dingetje. De waarde van oldtimers wordt nu vooral bepaald door zeldzaamheid en originaliteit. Ik denk dat toekomstige generaties ook waarde zullen hechten aan het probleemloos kunnen blijven rijden met deze klassiekers. En dan zonder vervuilende uitstoot. Het kost alleen wel wat, zo’n 20 duizend tot 30 duizend euro.”
De weg op of het museum in?
Natuurlijk hoopt Menno dat een elektrische motor uiteindelijk juist voor een meerwaarde zorgt, waardoor het ook financieel aantrekkelijker wordt om daarvoor te kiezen. Hij illustreert het met zijn Citroën SM die in de werkplaats klaar staat voor de elektrische conversie. “Ik vind dat de mooiste auto die er is, maar hij rijdt één op drie. Dat kan gewoon niet meer vandaag de dag. Een prachtige manier om hier een daily driver van te maken, is door hem elektrisch te maken. Anders is het toch meer een museumstuk.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Vattenfall.
Het idee van Menno sluit naadloos aan bij het doel van Vattenfall om steeds ‘klimaat-slimmer’, en zonder fossiele brandstoffen te kunnen leven. De energieleverancier neemt daarom verschillende duurzame initiatieven, zoals de investering in écht groen gas. Dit is in tegenstelling tot fossiel aardgas, dat gewoon uit de grond komt, gemaakt van biogrondstoffen. Concreet komt dit neer op afval dat voldoet aan strenge duurzaamheidseisen, zoals mest, slib, gft-afval of maaisel van bermgras. Tijdens een proces van ‘vergisting’ zetten bacteriën dit afval om tot biogas. Dit wordt gezuiverd, gedroogd en bewerkt tot groen gas.